Saturday, November 5, 2011

masihkah kau ingat?

“Aduh, dah pukul 11..” kelam kabut aku ke dapur, bancuh sirap, ketuk ais batu. Siap. Dan sekarang aku mula mundar-mandir, terjenguk-jenguk ikut tingkap.

“ai, lambat la pulak hari ni..” sambil tangan kuatkan volume radio, mata melilau ke jalan.

Sedar tak sedar, terlelap sekejap. Penat membereskan kain baju yang beraga-raga, pinggan mangkuk yang menimbun mengalahkan rumah kenduri. Memang pengsan la jawabnya.

Tersedar bila pintu bagai nak pecah mak ketuk. “ ya Allah, tak larat nak jerit dah dengan budak ni, ralit buat apa sampai orang panggil pun tak dengar?” kan dah kena.

 “tidur mak.”sopan aku jawab sambil tersengih-sengih macam kerang busuk.

“kerja semua dah siap?” kalah inspektor polis dah mak aku ni.

“insyaAllah mak.” Sengih lagi

“lain kali radio tu pasang kasi out, tak cukup pi pasang 5 ke 6 speaker lagi, baru dengar kalau orang panggil” sekali kena perli daa..

“baik mak” hahaha..

Wan pun sengih sekali, bahagia je tengok aku kena sindir. Sirap atas meja dapur aku usung ke pondok depan rumah. Wan dah sedia menanti.

“ Sikit punya pekat warna, tapi tawa” juri tetap dah bagi komen. Belum sempat nak duduk dah kena.

“terlajak tuang pewarna la” alasan biasa.

“mana tak tawa, tunggu lambat sangat, saya bancuh setengah jam tadi” yang ni munasabah, ais pun dah jadi air lama sangat tunggu.

napa lambat sangat?” tambah aku lagi.

“tu, gi ambik dalam moto”aik, lain aku tanya, lain pulak jawapannya. Bingkas bangun. Jenguk dalam raga moto Wan.

“wow, banyak jambu!” jambu merah penuh satu raga.

“banyak lagi kat bukit nu, mu nak, petang satgi kita gi dua” aku angguk-angguk kepala sambil tangan sibuk memunggah jambu dalam raga moto. Telan air liur. Dah terbayang menyicah jambu petang nanti. Wah!

Nikmatnya cuti panjang-panjang. Hilang serabut kepala otak. Lagi indah bila di kampung tercinta. Rasa macam tak moh gi  mana-mana dah.

Macam yang dijanjikan, belum asar lagi,dah dengar moto Wan.

“aduh Wan, awalnya..tak sempat nak layan sinetron ni ha..” merungut sambil sarung tudung.

“pegang kuat-kuat” Wan suka layan macam aku budak-budak.

Tapi sungguh, kena pegang kuat-kuat. Naik bukit terpacak, kalau tak betul-betul pegang, jatuh la jawabnya.

Bila sampai, aku terus terjun moto. Teruja tengok pokok jambu. Banyak sungguh.

“ya Allah, pakai selipar? kena pacat baru tahu..” buat-buat terkejut pulak.

“tadi kat rumah, tak tegur,sampai sini nak tegur pun tak guna la nak tegur”  selamba aku balas.

“Wan tu lagi teruk, tak pakai baju, lagi pacat berkenan.” Tambah aku.

Memang Wan jarang pakai baju kalau takat keluar kok-kok kampung. Selalu Wan bawak kain coken, sapak atas bahu.

“tunggu apa lagi, kutip la” Wan mula ubah topik. Malas layan aku bertekak.

“kerengga la Wan, Wan je la kutip, saya tunggu kat moto” jawapan anak manja. Tapi memang pun banyak kerengga, malas cari penyakit.

“baik tak payah bawak mu” balas wan sambil tangan ligat kutip buah.

“sori la Wan..hehe” sengih. Memang aku banyak songeh.

On the way balik, aku dengan Wan kena serang dengan lebah. Wan pecut moto punya la laju. Nasib baik cekap, kalau tak gerun jugak aku.

“tunduk, tunduk!” arahan Wan macam mando. Macam tengah perang pulak aku rasa.

First time lalui saat-saat tak terduga macam ni. Teringat aku masa Wan kena sengat berpuluh-puluh ekor kat bukit dulu. Terkejut tengok badan Wan bengkak-bengkak. Penyengat pun ada lagi bersisa. Ish, dahsyat!

Tapi kali ni, nasib baik tak banyak macam tu. Seekor dua je. Sempat elak. Sampai kat rumah, sambal sudah tersedia. Menyicah la kami sampai sepetang. Indah betul saat tu. Saat yang tak mungkin berulang.. Al-Fatihah untuk arwah Wan tersayang!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...