Saturday, November 5, 2011

Bila Cinta itu Bukan Milik Kita... (bahagian 2)

Mesej dari seorang sahabat:

“Tau  x. Ak tetiba rasa yg ujian kesunyian ni sbb Allah betul2 syg ak. Dia nk ak rapat dgn Dia. Tp diri ak menolak.sbb ak ingt cnta manusia lg sernk. Tp skrg ak sedar. Ak 21. Ak x nk kwin awal. Ak nk cri cnta Allah. Nk rasa mcm mana nikmat dia. Ak nak stablekn hdup ak. :* ak nk jd org yg btul2 ad imej”

Aku tersentak. Kenangkan sahabat aku seorang ni, aku tahu dia terlalu kesunyian. Jauh dari family. Apatah lagi dia memang susah untuk berkawan (katanya la. Aku pun tak pasti, tapi aku rasa dia yang memilih kawan kot.)

Selalu dia mengadu yang dia perlukan teman. Berkali-kali dia cakap yang dia sunyi, perlu cari teman (yg special la). Aku sokong pun tidak, bantah pun tidak. Sekadar menjadi pendengar setia.

Aku sendiri tak pasti dengan situasi macam ni. Tapi sekarang, bila dapat mesej macam tu dari dia. Aku rasa dia pilih jalan penyelesaian yang tepat. Bukan senang dia nak sampai ke tahap sekarang. Kalau aku pun belajar tinggi-tinggi macam dia, pikir 49 kali dulu nak buat keputusan.

Daripada Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “sesiapa pun tidak akan merasakan manisnya iman, sehingga ia mencintai seseorang hanya kerana Allah semata” (Riwayat al-Bukhari)

Soalnya, mampukah kita?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...