Saturday, November 5, 2011

Belum Masanya...

Baru 3 hari lepas aku mengajar budak2 aku hafal hadis, sabar itu sebahagian dari iman. Betapa pentingnya sabar yang Islam letakkan dalam kehidupan kita, termasuk dalam pecahan iman.wahh!

Jadi kita kenalah berpegang teguh dengan konsep sabar. Bagi diri aku sendiri, cakap memang senanglah kan? Baru 5 minit lepas aku mengajar hadis sabar kat budak2, aku tanya balik, tak ingat!mau tak kena pekik.. “telinga tinggal kat rumah?cikgu mengajar, kamu main..” tak fasal2 kena budak2 tu. Sabarkah aku?

Bila pikir2 balik, wajar tak aku buat budak2 tu macam tu. Ish3..runsing sekejap. Budak2 dalam lingkungan 4-5 tahun. Aku nk xpect hafal hadis dalam 5 minit? Ingat balik time aku tadika dulu, masuk darjah 1 pun tak pandai baca lagi. Mula rasa nak mintak maaf balik kat budak2 tu.. budak2, mintak maaf..hehe

Kena sabar, belum masanya lagi budak2 tu ingat.mungkin kalau aku terus ulang hadis tu dua atau tiga hari lagi, mungkin ingat. Kan? konsep “ bukan masanya” ni kena la jadi tabiat kita. Sentiasa berlapang dada. Kalau kita berharapkan sesuatu, contohnya harap nak jadi kaya, dalam masa 2 atau 3 tahun tetap x kaya2, sila la terus bersabar..kata la pada diri, bukan masanya lagi..

Positifkan diri selalu..doakan yang terbaik menanti kita dan teruskan sabar menanti detik2 indah tu tiba..indah mcm pelangi selepas hujan.wahh!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...