Thursday, January 2, 2014

One~1

Arwah wan memang garang. Kalau sekali bersin, bergegar 1 rumah. Kalau ada buat salah, siap la kena marah. masa kecik-kecik dulu, pernah aku terpatahkan dahan pokok limau dia, sebab takut, aku gantung balik dahan tu atas pokok. tapi 2 3 hari lepas tu kantoi la.. daun yang dahannya patah tu dah kuning.. Wan tanya sapa yang patahkan aku senyap ja.. tapi tak sudah, aku bagi tahu jugak dalam takut2. tak baik menipukan?

tapi, tu masa aku kecik.. bila dah masuk sekolah menengah (kira dewasa la sikit), Wan dah macam bespreng aku. cara tegurannya pun dah berubah. bukan dengan marah, halus namun menusuk kalbu.

memang betul-betul ujian yang teramat berat aku rasa masa Allah ambil balik Wan dari aku. tapi siapa aku nak lawan takdir. terduduk aku. Aku tanya ayah, kalau aku tak reti mengaji sangat, kalau baca Al-Quran salah-salah,macam mana aku nak hadiahkan pada Wan. Aku tanya lagi, kalau aku jahat, Wan kena seksa tak dalam kubur, dan kalau aku jahat, bila aku mati, aku dapat tak jumpa Wan..

semua soalan aku masa tu macam aku budak 5 tahun walhal aku dah 18 tahun. memang aku betul-betul hilang pertimbangan..

masih ku rindukan gurau sendamu,
masih ku inginkan ketawa bersamamu,
kau memasak semangat di segenap jiwaku,
kau tiupkan harapan di setiap usahaku,
di mana akan ku temu dirimu,
setelah engkau digamit Illahi..

Wan, kami mungkin banyak mengecewakan wan. saya tak mintak jadi macam ni. banyak kali saya cuba betulkan diri. mungkin silap saya, semuanya jadi macam ni. tapi segalanya rasa cukup payah. apa daya saya? saya bukan mengalah. tapi mustahil yang roboh senang di bina kembali..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...