Friday, February 14, 2014

ekah, sila ambil faham..

aku terbaca satu nota kat facebook, cara didik anak mengikut psikologi ISLAM 
tertarik aku pada part ni;

"Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control"

ya, aku selalu pukul budak pakai tangan, pukul pada tapak tangan budak, pada fikiran aku, dengan cara ni aku dapat kawal kemarahan aku. budak sakit, tapak tangan aku pun sakit. 
ada betulnya info dari nota ni.. mungkin salah cara aku tu..

ekah, sila ambil faham..

1. jangan banding-bandingkan budak, sedangkan diri sendiri pun tak suka jika dibandingkan dengan cikgu-cikgu lain..

2. jangan marahkan budak, kemudian biarkan dia keluar kelas tanpa dia tahu kenapa dia kena marah.. cuba rendahkan suara, dah terangkan pada dia kenapa kita marah.

3. jangan sesekali putus harapan. Allah masih membuka ruang untuk kita berusaha.

4. tinggalkan semua masalah di luar kelas.

5. pedulikan semua yang tidak penting, fokuskan pada matlamat utama, budak..

6. cari jalan, cuba sehabis baik!

7. paling penting.. senyum manis-manis:)
    

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...